Satu Khilafah Syariah Didahulukan, Mardhatillah diutamakan we gain, share and spread the da`wah

PERSATUAN PELAJAR ISLAM SMK TEBOBON KOTA KINABALU

anda pengunjung ke

Web Page Counter


Followers

Friday, April 15, 2011

Iman Pelengkap Kecintaan

altRasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati" (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Diri manusia terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan spiritual. Spiritual tersebut termasuklah akal, nafsu, perasaan dan yang paling utama ialah hati kerana tindakan, prilaku dan sikap seseorang dipengaruhi oleh hati.

Hati dan perasaan haruslah dijaga dari sifat-sifat yang merosakkan. Ia hendaklah dipandu ke arah jalan yang betul berdasarkan ajaran Islam yang sebenar. Jika tidak, hati akan dikuasai oleh nafsu dan syaitan yang menyebabkan pelbagai penyakit seperti hasad dengki, tamak, pemarah, riya' dan sebagainya. Maka untuk membersihkan hati yang kotor hendaklah membiasakan diri dengan berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada Allah.

Seorang yang mencintai seseorang yang lain dalam keimanan, tidak akan menyiksanya, mengherdiknya, menghinanya. Sebagai contoh, seorang suami yang beriman kepada hari akhirat, akan tidak mampu menghina isterinya kerana takutkan balasan akhirat. Seorang suami yang beriman, akan takut hukuman Qazaf yang mana kesaksian orang yang memfitnah isterinya berzina tidak akan terpakai selama-lamanya andai tidak membawa saksi bersama-sama dengan tuduhan.

Begitu juga seorang Isteri yang beriman. Hatinya akan mencintai suaminya dengan nilai cinta yang sejati. Sebagai isteri, dia tidak akan membiarkan suaminya terjerumus ke neraka kerana dirinya. Dia akan bertahan dari mengumpat atau menceritakan kekurangan-kekurangan suaminya kepada orang yang tidak berhak. tambahan lagi jika dia menceritakan kekeruhan rumahtangganya di FACEBOOK!.

Sama sahaja andai seorang itu seorang PEMIMPIN, hatinya cantik andai dia berIMAN, seorang rakyat juga begitu, seorang anak, guru, murid, masyarakat, sebut siapa sahaja jenis manusia, andai IMANnya baik, hatinya baik, perlakuannya akan BAIK.

Tidak wujud seorang yang berperangai TERUK tapi dia mengatakan "Hatiku baik sebenarnya". Jika hati baik, perlakuannya akan menjadi baik.

Masuk ke SYURGA juga dengan hati, yakni hati yang sejahtera dan ucapan SALAM SEJAHTERA!

سَلَـٰمٌ۬ قَوۡلاً۬ مِّن رَّبٍّ۬ رَّحِيمٍ۬
"(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani"
(Surah Yasin 36: Ayat ke 58)

No comments:

Post a Comment

 
  • Menghimpun hati-hati para da’ie dalam cinta-Nya
    berjumpa karena taat kepada-Nya
    Melebur satu dalam dakwah ke jalan Allah
    saling berjanji untuk menolong syariat-Nya

    Santapan Rohani Jiwa Hamba

    الحر من راع وداد لحظة وانتمى لمن افاده لفظة



    Orang yang merdeka ialah sesiapa yang memelihara kasih sayang walaupun kasih sayang itu hanya sedetik dan dia menghormati orang yang memberi nasihat yang berguna kepadanya walaupun hanya satu patah perkataan”



    _Imam syafie_







    Ketahuilah...

    Perjuangan menuntut pengorbanan..
    pemimpin bukan tercipta tapi DICIPTA

    Pengorbanan memerlukan ketabahan,
    Ketabahan memerlukan keyakinan,
    & keyakinan itulah yang membuahkan KEJAYAAN...

    "Kamu harus banyak bersujud. Tidaklah kamu bersujud kepada Allah s.w.t. sekali, kecuali dengannya Allah akan meninggikan darjatmu dan menghapuskan satu kesalahanmu" (Hadis Riwayat Muslim)





  • Basyirah03 dan ISGROD01

    Basyirah03 dan ISGROD01

    Mujahid PERPIS

    Mujahid PERPIS

    Basyirah 02_PERPIS Dan Pengasas PERPIS

    Basyirah 02_PERPIS Dan Pengasas PERPIS

    Mujahid Dan Mujahidah PERPIS 2008

    Mujahid Dan Mujahidah PERPIS 2008

    saat terakhir bersamanya

    saat terakhir bersamanya
  • Open Your Eyes..

  • FOTO ALBUM